Czy sklep e-commerce musi rozliczać VAT?

Czy sklep e-commerce musi rozliczać VAT?

Prowadzenie własnego biznesu w branży e-commerce wymaga nie tylko zaangażowania w rozwój przedsiębiorstwa i pozyskiwanie klientów na rynku krajowym i międzynarodowym. Aby działalność przynosiła legalne zyski, trzeba też dopełnić kilku formalności urzędowych. Istotne są rozliczenia VAT dla e-commerce, których w większości przypadków nie da się pominąć. Zobacz, czy sklep internetowy może uniknąć podatku VAT i jak go prawidłowo rozliczać.

Obowiązek rejestracji do podatku VAT – kto musi to zrobić?

Zgodnie z Ustawą o VAT i innymi przepisami obowiązującymi w Polsce rozliczenia VAT dla e-commerce są konieczne, ale tylko wtedy, kiedy firma przekracza 200 tys. złotych netto przychodu w danym roku podatkowym. Są też sytuacje, w których nie ma obowiązku rejestracji VAT. Dotyczy to takich działalności i produktów jak:

  • komputery, elektronika użytkowa i sprzęt fotograficzny,

  • maszyny i urządzenia niesklasyfikowane według PKWiU 28,

  • preparaty kosmetyczne i toaletowe,

  • urządzenia użytku domowego, np. małe i duże AGD,

  • detaliczna i hurtowa sprzedaż części zamiennych do pojazdów mechanicznych.

W każdym innym przypadku pomijając zwolnienia przedmiotowe i kwotowe, pojawia się konieczność zarejestrowania do podatku VAT. Dla e-commerce to spory problem, gdyż liczba realizowanych operacji oraz wartość transakcji, a tym samym podatku VAT może być naprawdę spora.

Więcej o pomocy w rozliczeniach VAT dla e-commerce dowiesz się na stronie: https://taxology.co/pl/.

Niestety korzystanie ze zwolnienia VAT w e-commerce powoduje, że przedsiębiorca musi prowadzić pełną ewidencję sprzedaży za każdy dzień. To niezbędne, aby urząd mógł ustalić, czy wartość sprzedaży nie przekroczyła kwoty wolnej od podatku VAT.

Jak zarejestrować podatek VAT w e-commerce?

Rejestracja podatku VAT dla biznesu e-commerce nie jest skomplikowana. Wystarczy przygotować formularz VAT-R i złożyć go do urzędu skarbowego odpowiedniego do miejsca zarejestrowania działalności gospodarczej. 

O ile rejestracja VAT nie generuje żadnych dodatkowych koszów, warto wiedzieć, że pełnomocnictwo to wydatek 17 złotych. Dodatkowe potwierdzenie przyjęcia podatnika do rejestru VAT kosztuje 170 złotych.

Rejestracji podatku VAT można dokonać osobiście w urzędzie, listownie lub nieco wygodniej, przez internet.

Podatek VAT w sklepie internetowym – skutki rejestracji do VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sklepu internetowe i korzystający ze zwolnienia z rejestracji do podatku VAT mogą być atrakcyjniejsi dla potencjalnych klientów. Dzięki temu można zaproponować atrakcyjniejsze ceny świadczonych usług i sprzedawanych towarów dla klientów indywidualnych. To atut małych sklepów online, które nie muszą rejestrować działalności do podatku VAT, np. poniżej kwoty sprzedaży na poziomie 200 tys. złotych.

Prowadząc własną firmę, warto też wiedzieć, że faktury VAT otrzymywane od sprzedawców można odliczyć od podatku. Dzięki temu odliczenie VAT z faktur zakupowych generuje spore oszczędności podatkowe dla przedsiębiorstwa. 

Zanim zdecydujesz się na rejestrację firmy do podatku VAT, weź pod uwagę za i przeciw takiemu rozwiązaniu. W przypadku dużych sklepów internetowych, które współpracują z kontrahentami biznesowymi – opłacalność rejestracji do podatku VAT jest oczywista, a niekiedy nawet konieczna. Dla małych firm to tylko dodatkowe obciążenie finansowe, które może spowodować utratę klientów detalicznych przez wzrost cen.

Materiał zewnętrzny

Redakcja info-migrator.pl

Zespół profesjonalistów, którzy doskonale rozumieją dynamicznie zmieniający się świat. Codziennie inspirujemy naszych czytelników do rozwijania swoich biznesów i finansów. Odpowiadamy na pytania związane z Internetem i pracą. Tworzymy artykuły i poradniki pełne sprawdzonych treści.